Retur och reklamation

Ibland blir inte riktigt ett köp som man tänkt sig. Läs vidare om du funderar på hur du ångrar ett köp eller har fått en defekt produkt och kontakta sen oss så fort du får möjlighet.

Retur vid ångrat köp

14 dagars ångerrätt på varor i lager

14 dagars ångerrätt gäller på varor markerade "I lager" från det att du har tagit emot din beställning. Meddela oss i så fall på info@ediya-shop.se att du vill returnera varan. Är det en vara vi har i lager så återbetalar vi 100% av varans värde om returen sker inom den tiden, så länge förpackningen är obruten och varan samt kartongen i oanvänt skick. Vi står ej för frakt och returfrakt. *Notera också att vi ej godkänner retur om du har öppnat produktförpackningen. Detta för att våra varor är samlarobjekt och förlorar sitt värde om förseglingen är bruten.

Presentkort återbetalas ej, och inte heller varor som köpts på rea.

Är det en en Preorder eller markerad med "2 weeks" så kan vi inte godkänna återköp då vi har beställt varan just för dig. Vi har nämligen köptvång på allt vi beställer från våra leverantörer så vi kan inte skicka tillbaka varor till dem för kredit. Läs mer om våra regler för Pre-Orders här.

Paket skadat under transport

All skada på yttre kartongen ska anmälas vid uthämtning 

Som alla samlare vet så är en figurins kartong nästintill helig. Därför gör vi vårt yttersta för att se till att varan är väl paketerad så att produkten och dess förpackning inte skadas. Trots detta så kan ibland olyckan vara framme. Reklamation gäller då om produkten i sig är trasig, inte själva förpackningen. 

Om ditt paketet har skadats under frakten så måste du anmäla detta till ditt ombud direkt när du hämtar ut det för att vi ska kunna reklamera till fraktbolaget.  Om skadan inte har anmälts till ombudet vid uthämtningen så kan vi inte reklamera skadan till transportören eftersom det så inte går att bevisa att det är de som orsakat skadan. Kontakta sedan oss omgående via mejl till info@ediya-shop.se, senast inom 3 dagar så för vi vidare ärendet till transportören. Allt emballage måste sparas och fotas så att vi har bevis att skicka in. 

Reklamation

Hur gör jag? 

Skulle din produkt vara trasig eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.

Gör så här:

  1.   Börja alltid med att kontakta oss först innan du gör något med produkten.
  2.   Klagomålet skickar du till info@ediya-shop.se ihop med bilder på varan och defekten.
  3.   Vi återkopplar sen till dig så fort vi kan om hur vi kan gå vidare i ärendet.

Anmäla skadan omgående

Tänk på att anmäla en defekt direkt när du fått hem produkten. Det kan alltså vara bra att öppna och inspektera produkten även om det ska vara en present till någon. Detta är för att samlarprodukter tillverkas i begränsad upplaga och det finns stor risk att din produkt hinner sälja slut. Då har vi ingen ersättande produkt att tillgå utan kan bara ge dig återbetalning mot returnerad eller förstörd vara.

Små färgvariationer > ej reklamation

Observera dock att figuriner alltid har små färgvariationer, så vid små färgavvikelser gör vi inga reklamationer. Små ojämnheter i materialet kan också naturligt förekomma efter formgjutningsprocessen. Även detta räknas ej som reklamation. Bifoga bilder på defekten i ditt mejl  till oss så att vi lättare kan avgöra om det handlar om reklamation eller ej. Efter att vi tagit emot ditt ärende så granskar vi defekten och återkommer till dig så fort som möjligt om hur vi behöver gå vidare.

Ibland måste produkten förstöras

Produkter av lägre pris behöver oftast inte returneras till tillverkarna, men tillverkarna kräver dock bevis på att produkten har förstörts för att godkänna reklamation och ge ersättning. För att spara på miljön och undvika onödig transport så kommer vi i dessa fall be dig att förstöra produkten och ta bild på delarna och mejla till oss istället för att returnera produkten. Därefter skickar vi en ny produkt till dig, alternativt återbetalar dig om ingen ersättande produkt finns att tillgå. 

Enklast tar man sönder en figur genom att slå sönder den med en hammare mot ett oömt underlag.


Exempel på demolerad produkt. 

Andra fall kan produkten behöva returneras

Vissa produkter, ofta i den högre prisklassen, behöver vi returnera till vår leverantör för att kunna ge ersättning till dig. I dessa fall så skickar vi en fraktsedel till dig som du klistrar på emballaget och lämnar in hos ditt närmsta ombud för transportören som står angiven på fraktsedeln. Vi avvaktar sen svar från vår leverantör att de mottagit godset. När vi fått deras godkännande så skickar vi din ersättande produkt så fort vi har den i lager, alternativt återbetalar dig om ingen ersättande produkt finns att tillgå. 

Går produkten att reparera?

Om skadan är liten och du kan reparera produkten själv så skickar vi en rabattkupong av rimligt värde gentemot defekten.