FAQ

Se nedan om din fråga redan har ställts innan du kontaktar oss. 

Vi är bara två på Ediya Shop varav en jobbar med annat på dagarna, så detta hjälper oss något enormt. Hittar du inte svaret du söker är du självklart välkommen att skriva till oss.





Använd sökverktyget i din webbläsare för att hitta ett specifikt ord eller fras. Så här gör du:

PC:

iPhone/iOS:

Android:


Preorder och beställningsvaror

Nedan hittar du ofta förekommande frågor gällande preorder och beställningsvaror med 1-2 veckors leverans.

Q:     På min preorder står releasedatum denna månad, men varför har jag inte hört något?

A:     Releasedatumet vi uppger är det ETA (Estimated Time of Arrival) vi har fått från våra leverantörer och är alltså en uppskattning när de förväntas få hem produkten. Detta kan vara när som helst under månaden då det är svårt att ge ett exakt datum för varje enskild produkt. Sen i sin tur så tar det ca 1-2 veckor innan vi får hem varan, så är det så att produkten anländer hos vår leverantör i slutet av månaden så har inte vi produkten förrän i början-mitten av nästa månad. Skulle vi få besked om större förseningar än så, så uppdaterar vi releasedatumet på produktsidan. Har du väntat längre än så och inte hört något, och inget nytt releasedatum angivits, så ska du givetvis kontakta oss så att vi kan se att inget blivit galet.

 

Q:     Varför fick jag betala frakt på min preorder trots att produkten är värd mer än 1000 SEK?

A:     Vårt hemsideverktyg lägger automatiskt på en fraktkostnad för varje order som understiger 1000 SEK. Om du väljer att bara betala 20% av produktvärdet när du lägger en preorder, och summan på så sätt understiger den fria fraktgränsen, så debiteras du alltså en fraktkostnad. Fraktavgiften drar vi dock av från den resterande betalningen. Så när varan kommit behöver du alltså bara betala 80% av produktvärdet minus den tidigare debiterade fraktavgiften.

(OBS: Fraktfritt gäller endast inom Sverige. Övriga länder debiteras frakt oavsett ordervärde.)

 

Q:     Jag har beställt flera preorder-produkter med olika releasedatum (och lagervaror) i samma order. När skickas produkterna?

A:     Vi skickar produkterna samtidigt efter att alla anlänt om releasedatumen är inom 3 månader från varandra. Om du önskar att vi skickar dem allt eftersom de kommer så debiterar vi er en fraktavgift per försändelse som understiger 1000 SEK. Är releasedatumen mer än 3 månader ifrån varandra så kommer vi högst troligt be om en fraktavgift per försändelse så att vi kan skicka dem separat. Vårt lager har nämligen inte kapacitet att hålla produkter åt kunder så länge.

För att ni ska slippa krångel så rekommenderar vi detta:

1.     Kombinera helst inte lagervaror och preordervaror i samma order.

2.     Kombinera inte preorder-varor som har releasedatum mer än 3 månader ifrån varandra i samma order.

Detta säkerställer att du får dina varor snabbare utan oväntade extra fraktkostnader.

 

Q:     Jag har valt "få först, betala sen" via Klarna för min preorder. Ska jag vänta med att betala tills jag fått har varan?

A.     Eftersom detta är en preorder så sker betalningen innan du får produkten. Betalningen ska alltså vara slutförd innan förfallodatumet går ut på din faktura från Klarna. Varor i lager skickar vi dock först så att du kan betala när du har fått din order, men för förbeställningsvaror så är det svårt att erbjuda den servicen.

 

Q:     Hur får jag veta om releasedatumet för min preorder är framskjutet?

A:     Releasedatumet som vi uppger för varje preorder-produkt är det ETA (Estimated Time of Arrival) vi tillhandahållits av våra leverantörer. I slutet av varje månad kontrollerar vi de produkter som var uppskattade att komma den månaden. Om en produkts ETA har blivit framskjutet så ändrar vi releasedatumet på produktsidan så att du som har förbeställt ska kunna gå in på vår hemsida och se själv om det skett några förseningar. Vi har inget bra system som kan meddela dig som köpare direkt om förseningar sker, men skriv gärna till oss om det gått längre tid än vad som anges på produktsidan, eller vid andra frågor som du ej fått svar på i denna FAQ. 


Q:     Hur och när betalar jag den resterande delen av min preorder?

A.     När vi får hem en preorder-vara så skickar vi ett mejl till dig och meddelar att den kommit samt en förfrågan på kvarvarande betalning på 80% av produktvärdet (dvs om du inte valt att betala 100% från första början). För närvarande kan du välja att betala med Swish eller PayPal, eller banköverföring om du ej har något av ovanstående. Har du fler preorders i samma beställning så kommer vi vilja ha betalningen för varje produkt allt eftersom de kommer, inte samlat när alla kommit.


Frakt och leverans

Nedan hittar du vanliga frågor om frakt och leverans.

Q:     Jag vill skicka produkten till en annan person och adress, hur gör jag?

A:     Du kan fylla i ditt namn, och adress vid köptillfället och sen direkt skicka ett mejl till oss där du uppger ditt ordernummer och att du önskar beställningen skickad till någon annan, samt den personens namn, adress och mobilnummer. Telefonnumret behövs så att transportören kan avisera när försändelsen finns att hämta ut hos ombudet.

 

Q:     Jag har lagt en preorder men kommer byta adress inom en snar framtid. Hur gör jag så att jag får mitt paket?

A:     Skriv till oss och meddela när du har flyttat så ändrar vi adressen på beställningen.

 

Q:     Vilket fraktbolag kommer mitt paket skickas med?

A:     Vi anlitar DHL för de flesta försändelser, men små paket som får plats i brevlådan samt alla försändelser till Norge skickar vi med Postnord. Har du långt till närmsta DHL-ombud och önskar att vi skickar med Postnord i stället, skriv gärna till oss i samband med ditt köp. Notera dock att vi kan behöva ta en extra avgift för detta.


Ångerrätt och reklamation

Nedan hittar du vanliga frågor om ångrat köp och reklamationsärenden.

Q:    Jag har ångrat mitt köp av varor i lager. Hur gör jag och vad får jag återbetalt?

A.     Du har 14 dagars ångerrätt så länge produktens förpackning förblir oöppnad. Notera att du måste kontakta oss innan du skickar åter varorna och inom 14 dagar från att du mottagit försändelsen. Då produkten är lagerförd hos oss återbetalar vi 100% av produktens värde efter att ha åter mottagit den och kontrollerat att den är i godkänt skick. Det är alltså viktigt att du packar den minst lika väl som när du fick den då vi förbehåller oss rätten att dra för förlorat produktvärde.  Vi återbetalar ej redan debiterad frakt och du får själv stå för returfrakten. Läs mer här.

 

Q:    Vad händer om jag ångrar min preorder eller 1-2 weeks-beställningsvara?

A:     Vi återbetalar 80% av produktvärdet och eventuella fraktkostnader om vi ännu ej skickat varan till dig. Vi behåller dock 20% av produktvärdet som en handläggningsavgift för att täcka en del av våra kostnader för att ta hem varan till dig. Detta gäller även varor som står som ”1-2 weeks” leveranstid då dessa produkter inte är lagerförda hos oss utan vår leverantör. Vi kan ej skicka åter ångrade köp till dem och få dem krediterade, därav avgiften.
Lagervaror markerade med ”I lager” har du full ångerrätt på, men du får stå för frakt och returfrakt om vi har hunnit skicka försändelsen. Notera också att du inte kan ångra köpet efter att du har brutit upp förpackningen.  Läs mer här.

 

 

Q:     Vad gör jag om jag vill reklamera mitt köp?

A:      Vänligen skriv till oss så fort du upptäcker felet. Små defekter kan alltid förekomma så skicka bild så att vi och vår leverantör kan avgöra om det är ett så pass gravt fel att en ersättande produkt krävs. Mer info finns här.

Lagerstatus

Nedan hittar du vanliga frågor om lager och ankomstdatum.

Q:    Varför står det ankomstvecka i rött under en ”i lager”-vara?

A:     För att göra den administrativa bördan lite lättare för oss så markerar vi ibland varor som fortfarande är på väg från vår leverantör som ”I lager”. För att då våra kunder ska veta att varan, trots ”i-lager”-taggen, kan ta lite längre tid att leverera så skriver vi ankomstvecka på produktsidan.

 

Q:     Varför står vissa varor som ”1-2 weeks” leverans?

A:      Varor med taggen/bannern ”1-2 weeks” är varor som vi inte har i lager, men är lagerförda av någon av våra leverantörer. För att spara på onödig frakt så samlar vi ihop alla sådana ordrar och beställer dem från leverantören en eller ett par gånger i veckan. Därav kan det ta några extra dagar innan du får din beställning. Vi stämmer varje vecka av våra leverantörers lagersaldo, men trots detta så kan en vara ha sålt slut efter att du har lagt din order. Vi kontaktar dig givetvis i så fall och återbetalar ditt köp.

Övriga frågor

Nedan hittar du övriga vanligt förekommande frågor.

Q:     Är Ediya Shop med i VOEC?

A:     Nej, tyvärr inte än så länge. Vårt hemsideverktyg drar dock automatiskt av svensk moms i check-out, så du behöver inte betala den i alla fall. Men sen när varan anländer i Norge så kan du behöva betala norsk tull, importmoms och eventuella handläggningsavgifter som vi inte står för, så ha detta med i beräkningarna innan du handlar.