Lite matnyttig info om hur vägen från köp till leverans ser ut.

Om beställning och leverans

Shoppa enkelt

Ediya använder Klarna Check-Out för din bekvämlighets skull. Din köpupplevelse blir lite enklare samtidigt som du får mer valmöjlighet och betänketid på hur du vill betala.

Få status via mail

Vi skickar först orderbekräftelse sen ett extra mail när din beställning gått iväg ifrån oss. Är din vara en beställningsvara så mejlar vi när vi beställt den, samt när vi skickar den till dig.

Snabb & säker frakt

Vi packar alla varor så säkert det bara går då vi som alla vet att det kan gå lite vilt till under transporten. Vi behandlar och skickar alla ordrar så fort vi förmår.

Betala snabbt och säkert med Klarna

Snabb och smidig check-out med Klarna. Du bestämmer själv när och hur du vill betala. Du kan även med fördel ladda ner Klarnas app för att ha ännu bättre koll på dina köp.

Du kan även betala med Swish, PayPal eller Visa och Mastercard

För kortbetalning så väljer du först Klarna och sen nedanför ändrar du betalsättet till "Betala med kort."

Vi skickar en orderbekräftelse när du har lagt din order

Ta gärna och dubbelchecka så att all information i bekräftelsen stämmer så att vi lättare kan se till att produkterna når dig som de ska. Vi skickar därefter ett nytt mail till dig när vi har behandlat och skickat din beställning från oss. 

Vid beställningar med 1-2 veckors leverans

Observera att produkter med märkningen 1-2 weeks inte lagerförs av oss utan beställs på din begäran. Därför återbetalar vi endast 80% av varans värde om du ångrar ditt köp. Detta är för att vi har köptvång på allt vi beställer från våra leverantörer så vi kan ej skicka tillbaka varor för kredit till dem. Med andra ord, tänk efter en extra gång om du verkligen vill ha den blåmarkerade varan eller inte.

För att inte priserna på våra produkter ska bli helt orimliga så har vi lagt upp det så att vi skickar efter beställningsvaror med 1-2 veckors leverans en gång i veckan. På så sätt kan vi spara både på miljön samt hålla nere priset på onödiga fraktkostnader. Har du inte hört något från oss efter två veckor, tveka inte att kontakta oss, så tittar vi så att beställningen inte fastnat någonstans på vägen.

Frakt

Vi gör vårt yttersta för att skicka varor som finns i lager eller precis anlänt från leverantör inom en vardag, men ibland kan leveranserna ta lite längre tid i samband med att stora leveranser kommer in. 

Fraktavgiften bestäms av beställningens totala vikt. De flesta paket skickas med DHL, men vissa special går via PostNord. Transportörerna beräknar ombud automatiskt utifrån ditt postnummer och vi kan inte ändra detta via de frakttjänsterna vi har idag. 

Buckliga produktförpackningar? Som alla samlare vet så är en figurins kartong nästintill helig. Därför gör vi vårt yttersta för att se till att varan är väl paketerad så att produkten och dess förpackning inte skadas. Trots detta så kan ibland olyckan vara framme. Reklamation gäller då om produkten i sig är trasig, inte själva förpackningen. 

Paketet skadat under frakt så pass att även innehållet är trasigt? Kontakta oss omgående via mejl till
[email protected], senast inom 3 dagar för att vi ska kunna ta detta vidare till transportören. Allt emballage måste sparas och fotas så att vi har bevis att skicka in.

Leveransstatus och etiketter på produkter

Hos oss kommer du se många olika leveransstatusar för produkter som informerar när en produkt bör vara leveransklar, men även andra etiketter. Här har du förpå vad de betyder. 

I lager – Vi skickar varor i lager inom 1-2 arbetsdagar, dvs så länge inte din beställning också innehåller varor med längre leveranstid.



2 Weeks – Produkter märkta med 2 veckor finns inte i vårt lager, utan lagerförs av en av våra leverantörer. Efter att vi fått in din beställning skickar vi ett bekräftelsemejl till dig med mer information, och om du inte har några invändningar så beställer vi sen produkten åt dig. Därefter tar det vanligtvis 10-20 arbetsdagar tills att ditt paket når fram till ditt ombud. Observera att om du ångrar din beställning efter att vi beställt den åt dig så återbetalar vi endast 80% av varuvärdet. Resterande 20% behåller vi som en serviceavgift då vi ej får returnera varan till vår leverantör. 

Om du har lagt en preorder för en vara som nu visar "2 weeks" betyder detta att varan ankommit till vår leverantör och att de har fler i lager som nya kunder kan beställa. Vid denna tid så är din preorder är på väg till oss.



PRE-ORDER – Om en vara är markerad som preorder fortfarande så betyder detta att produkten ännu inte har nått vår leverantör. Se den förväntade ankomsttiden i den grå rutan på produktens sida. Ankomsttiden är angiven i år och månad då vår leverantör beräknas ha den i lager. Exaktare datum än så går ej att ge då leveranserna kommer med båt och är svåra att förutspå när de dyker upp. När varan finns hos leverantören ändrar vi leveransstatus till någon av de övriga statusarna.



4 för 3 – Precis som det låter: köp 4 och få den billigaste av dem på köpet. Du kan kombinera fritt så länge produkterna har taggen 4 för 3. Rabatten dras av automatiskt i kassan. Dessa produkter finns alla i lager och skickas inom 1-2 arbetsdagar (dvs så länge inte din beställning också innehåller varor med längre leveranstid.



Sold Out – I dagsläget är produkten slut i vårt lager och även hos våra leverantörer. Vi kan inte heller svara på när eller om den kommer att finnas tillgänglig igen. Om du har förbeställt en produkt men ser vid senare tillfälle att den står som Sold Out så betyder detta att preordertiden är slut. Detta påverkar inte din beställningen.



Övriga etiketter – Vid olika event så kan vi komma att ha andra märkningar på produkter än de ovanstående. Vi förklarar etikettens betydelse i samband med eventet.

14 dagars ångerrätt

14 dagars ångerrätt gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt. Meddela oss i så fall på [email protected] att du vill returnera varan. Är det en vara vi har i lager så återbetalar vi 100% av varans värde om returen sker inom den tiden, så länge förpackningen är obruten och varan samt kartongen i oanvänt skick. Vi står ej för frakt och returfrakt. *Notera också att vi ej godkänner retur om du har öppnat produktförpackningen. Detta för att våra varor är samlarobjekt och förlorar sitt värde om förseglingen är bruten.

Presentkort återbetalas ej, och inte heller varor som köpts på rea.

Är det en en Pre-Order så ingår en beställningsavgift på 20 % av varans pris. Alltså återbetalar vi bara 80 % av varans totala värde vid retur inom 14 dagar från att du mottagit varan. Detta för att täcka lite av våra kostnader att ta hem varan till dig. Läs mer om våra regler för Pre-Orders här.

Reklamation

Skulle din produkt vara trasig eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet. Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara. Klagomålet ska skickas till [email protected] omedelbart efter mottagandet av produkten, så se alltid till att öppna och granska din produkt efter att du fått hem den. 

Observera dock att figuriner alltid har små färgvariationer, så vid små färgavvikelser gör vi inga reklamationer. Små ojämnheter i materialet kan också naturligt förekomma efter formgjutningsprocessen. Även detta räknas ej som reklamation. Bifoga bilder på defekten i ditt mejl  till oss så att vi lättare kan avgöra om det handlar om reklamation eller ej. Efter att vi tagit emot ditt ärende så granskar vi defekten och återkommer till dig så fort som möjligt om hur vi behöver gå vidare.

Produkter av lägre pris behöver oftast inte returneras till tillverkarna, men tillverkarna kräver dock bevis på att produkten har förstörts för att godkänna reklamation och ge ersättning. För att spara på miljön och undvika onödig transport så kommer vi i dessa fall be dig att förstöra produkten och ta bild på delarna och mejla till oss istället för att returnera produkten. Därefter skickar vi en ny produkt till dig, alternativt återbetalar dig om ingen ersättande produkt finns att tillgå. 

Vissa produkter, ofta i den högre prisklassen, behöver vi returnera till vår leverantör för att kunna ge ersättning till dig. I dessa fall så skickar vi en fraktsedel till dig som du klistrar på emballaget och lämnar in hos ditt närmsta ombud för transportören som står angiven på fraktsedeln. Vi avvaktar sen svar från vår leverantör att de mottagit godset. När vi fått deras godkännande så skickar vi din ersättande produkt så fort vi har den i lager, alternativt återbetalar dig om ingen ersättande produkt finns att tillgå. 

Om skadan är liten och du kan reparera produkten själv så skickar vi en rabattkupong av rimligt värde gentemot defekten.


För reklamation då transportören är skyldig för skadan så ska ni kontakta oss omgående via mejl till

[email protected], senast inom 3 dagar för att vi ska kunna ta detta vidare till transportören. Allt emballage måste sparas och fotas så att vi har bevis att skicka in.