FAQSe nedan om din fråga redan har ställts innan du kontaktar oss.Vi är bara två på Ediya Shop varav en jobbar med annat på dagarna, så detta hjälper oss något enormt. Hittar du inte svaret du söker är du självklart välkommen att skriva till oss. |
Använd sökverktyget i din webbläsare för att hitta ett specifikt ord eller fras. Så här gör du:
Preorder och beställningsvaror
Nedan hittar du ofta förekommande frågor gällande preorder och beställningsvaror med 1-2 veckors leverans.
På min preorder står releasedatum denna månad, men varför har jag inte hört något?
Releasedatumet vi uppger är det ETA (Estimated Time of Arrival) vi har fått från våra leverantörer och är alltså en uppskattning när de förväntas få hem produkten. Detta kan vara när som helst under månaden då det är svårt att ge ett exakt datum för varje enskild produkt. Sen i sin tur så tar det ca 1-2 veckor innan vi får hem varan, så är det så att produkten anländer hos vår leverantör i slutet av månaden så har inte vi produkten förrän i början-mitten av nästa månad. Skulle vi få besked om större förseningar än så, så uppdaterar vi releasedatumet på produktsidan. Har du väntat längre än så och inte hört något, och inget nytt releasedatum angivits, så ska du givetvis kontakta oss så att vi kan se att inget blivit galet.
Jag har beställt flera preorder-produkter med olika releasedatum (och lagervaror) i samma order. När skickas produkterna?
Vi skickar produkterna samtidigt efter att alla anlänt om releasedatumen är inom 3 månader från varandra. Om du önskar att vi skickar dem allt eftersom de kommer så debiterar vi er en fraktavgift per enskild försändelse. Är releasedatumen mer än 3 månader ifrån varandra så kommer vi högst troligt be om en fraktavgift per försändelse så att vi kan skicka dem separat. Vårt lager har nämligen inte kapacitet att hålla produkter åt kunder så länge.
För att ni ska slippa krångel så rekommenderar vi detta:
1. Kombinera helst inte lagervaror och preordervaror i samma order.
2. Kombinera inte preorder-varor som har releasedatum mer än 3 månader ifrån varandra i samma order.
Detta säkerställer att du får dina varor snabbare utan oväntade extra fraktkostnader.
Jag har valt "få först, betala sen" via Klarna för min preorder. Ska jag vänta med att betala tills jag fått har varan?
Eftersom detta är en preorder så sker betalningen innan du får produkten. Betalningen ska alltså vara slutförd innan förfallodatumet går ut på din faktura från Klarna. Varor i lager skickar vi dock först så att du kan betala när du har fått din order, men för förbeställningsvaror så är det svårt att erbjuda den servicen.
Hur får jag veta om releasedatumet för min preorder är framskjutet?
Releasedatumet som vi uppger för varje preorder-produkt är det ETA (Estimated Time of Arrival) vi tillhandahållits av våra leverantörer. I slutet av varje månad kontrollerar vi de produkter som var uppskattade att komma den månaden. Om en produkts ETA har blivit framskjutet så ändrar vi releasedatumet på produktsidan så att du som har förbeställt ska kunna gå in på vår hemsida och se själv om det skett några förseningar. Vi har inget bra system som kan meddela dig som köpare direkt om förseningar sker, men skriv gärna till oss om det gått längre tid än vad som anges på produktsidan, eller vid andra frågor som du ej fått svar på i denna FAQ.
Hur och när betalar jag den resterande delen av min preorder?
När vi får hem en preorder-vara så skickar vi ett mejl till dig och meddelar att den kommit samt en förfrågan på kvarvarande betalning på 80% av produktvärdet (dvs om du inte valt att betala 100% från första början). För närvarande kan du välja att betala med Swish eller PayPal, eller banköverföring om du ej har något av ovanstående. Har du fler preorders i samma beställning så kommer vi vilja ha betalningen för varje produkt allt eftersom de kommer, inte samlat när alla kommit.
Vilket datum exakt kommer en preorderprodukt till ert lager?
Ankomstmånaden är estimerad av leverantören, men båtleveranser är inte så lätta att planera till ett exakt datum då de innefattar ofantligt mycket logistik. Det är inte förrän vår leverantör skickat en produkt till oss som vi mer exakt kan bedöma när den kommer anlända till vårt lager.
Om jag väljer att hämta beställningen på lagret, när kan jag hämta ut dem?
Du får ett mejl från oss efter ditt köp om att boka tid för att hämta din order. I princip är det från 10:00 till 14:00 alla vardagar, men du behöver stämma av med oss i förväg för att säkerställa att vi är på plats på lagret när du kommer.
Kan jag använda delbetalning?
Om du väljer Klarna som betalmetod så kan du sedan välja deras avbetalningsalternativ. Detta fungerar för både ordinarie beställningar och slutbetalningar för preorder. Vill du veta mer om delbetalning så kika gärna på Klarnas hemsida.
Om jag väljer Klarna ”Få först, betala sen”, måste jag ändå betala min preorder i förväg?
Tyvärr måste vi samla in betalningen först för att säkerställa att din beställning inte ska annulleras. Vänligen betala innan förfallodatumet för att undvika problem med din order och påminnelseavgifter från Klarna.
Frakt och leverans
Nedan hittar du vanliga frågor om frakt och leverans.
Jag vill skicka produkten till en annan person och adress, hur gör jag?
Du kan fylla i ditt namn, och adress vid köptillfället och sen direkt skicka ett mejl till oss där du uppger ditt ordernummer och att du önskar beställningen skickad till någon annan, samt den personens namn, adress och mobilnummer. Telefonnumret behövs så att transportören kan avisera när försändelsen finns att hämta ut hos ombudet.
Jag har lagt en preorder men kommer byta adress inom en snar framtid. Hur gör jag så att jag får mitt paket?
Skriv till oss och meddela när du är på väg att eller har flyttat så ändrar vi adressen på beställningen.
Vilket fraktbolag kommer mitt paket skickas med?
Vi anlitar i första hand DHL för frakt av våra försändelser. Små varor som går att skicka som brev skickas dock med Postnord.
Jag har lagt flera ordrar och där med betalt flera fraktavgifter. Blir jag kompenserad om de skickas tillsammans?
Du får en rabattkod per mejl av samma värde som den överskjutande fraktkostnaden som du kan använda vid ett framtida köp.
Vad händer om jag vill ändra mottagarinformationen?
Innan beställningen lämnat vårt lager tillkommer ingen kostnad för ändring av adress eller namn. Men så fort varorna skickats så tar vi en avgift på 230kr för att ändra mottagaruppgifterna. Detta beror på att transportörerna debiterar oss samma summa för att ändra en pågående frakt.
Vad händer om jag inte hämtar ut paketet?
Vi att debiterar dig våra utgifter för fraktkostnad, avgift för ej uthämtat paket, samt returfrakt. Notera att den faktiska fraktkostnaden oftast är högre än vad du betalade vid ordertillfället.
Ångerrätt och reklamation
Nedan hittar du vanliga frågor om ångrat köp och reklamationsärenden.
Jag har ångrat mitt köp av varor i lager. Hur gör jag och vad får jag återbetalt?
Du har 14 dagars ångerrätt så länge produktens förpackning förblir oöppnad. Notera att du måste kontakta oss innan du skickar åter varorna och inom 14 dagar från att du mottagit försändelsen. Då produkten är lagerförd hos oss återbetalar vi 100% av produktens värde efter att ha åter mottagit den och kontrollerat att den är i godkänt skick. Det är alltså viktigt att du packar den minst lika väl som när du fick den då vi förbehåller oss rätten att dra av för förlorat produktvärde. Vi återbetalar ej redan debiterad frakt och du får själv stå för returfrakten. Har du öppnat produktförpackningen så kan vi ej godkänna retur. Läs mer här.
Vad händer om jag ångrar min preorder?
Vi återbetalar 80% av produktvärdet och eventuella fraktkostnader om vi ännu ej skickat varan till dig. Vi behåller dock 20% av produktvärdet som en handläggningsavgift för att täcka en del av våra kostnader för att ta hem varan till dig. Vi kan ej skicka åter ångrade köp till dem och få dem krediterade, därav avgiften. Lagervaror markerade med ”I lager” har du full ångerrätt på, men du får stå för frakt och returfrakt om vi har hunnit skicka försändelsen. Notera också att du inte kan ångra köpet efter att du har brutit upp förpackningen. Läs mer här.
Vad gör jag om jag vill reklamera mitt köp?
Vänligen skriv till oss så fort du upptäcker felet. Små defekter kan alltid förekomma så skicka bild så att vi och vår leverantör kan avgöra om det är ett så pass gravt fel att en ersättande produkt krävs. Mer info finns här.
Lagerstatus
Nedan hittar du vanliga frågor om lager och ankomstdatum.
Varför står det ankomstvecka i rött under en ”i lager”-vara?
För att göra den administrativa bördan lite lättare för oss så markerar vi ibland varor som fortfarande är på väg från vår leverantör som ”I lager”. För att då våra kunder ska veta att varan, trots ”i-lager”-taggen, kan ta lite längre tid att leverera så skriver vi ankomstvecka på produktsidan.
Varför står vissa varor som ”1-2 weeks” leverans?
Varor med taggen/bannern ”1-2 weeks” är varor som vi inte har i lager, men är lagerförda av någon av våra leverantörer. För att spara på onödig frakt så samlar vi ihop alla sådana ordrar och beställer dem från leverantören en eller ett par gånger i veckan. Därav kan det ta några extra dagar innan du får din beställning. Vi stämmer varje vecka av våra leverantörers lagersaldo, men trots detta så kan en vara ha sålt slut efter att du har lagt din order. Vi kontaktar dig givetvis i så fall och återbetalar ditt köp.
Övriga frågor
Nedan hittar du övriga vanligt förekommande frågor.
Är Ediya Shop med i VOEC?
Ja, sen hösten 2023 är vi med i VOEC.
Varför är våra priser högre än japanska priser?
Det finns mycket som gör att det inte går att hålla samma låga priser som man kan se i japanska butiker. Vi vill vara så transparenta som möjligt så här har ni den långa förklaringen: Först och främst så är våra produkter licensierade av tillverkarna att säljas till länder utanför Japan. Redan här kan en prisskillnad uppstå. Sen så läggs fraktkostnad och tullavgifter från Asien till Europa på varans värde. Vår leverantörer måste också lägga på lite extra för att täcka sina kostnader. Sist men inte minst så lägger vi på svensk moms (25%) samt en liten summa för att täcka våra kostnader så som varuinköp, lokalhyra, F-skatt, arbetsgivaravgift, lön, valutaminskningar och mycket mer där till. Vi försöker lägga våra priser så lågt vi förmår men företaget måste ju gå runt också.
Det som man bör ha i åtanke är att vi följer svensk lag gällande reklamationsrätt och ångerrätt. Väljer du att beställa från utlandet kan det bli väldigt svårt att få någon ersättning om varan skulle vara defekt. Dessutom så är deras priser exklusive importmoms och tull, vilket då blir en ofta dyr dold kostnad som inte synliggörs förrän din försändelse anländer hos Tullverket.